Veelgestelde vragen

Waar moet ik op letten bij aanschaf van een hogesnelheidsblender?

Er zijn veel verschillende merken hogesnelheidsblenders op de markt. Een paar fabrikanten zijn gespecialiseerd in het maken van kwalitatief hoogwaardige hogesnelheidsblenders. Dit zijn bijvoorbeeld Amerikaanse fabrikanten die al lange tijd bestaan met merken als Vitamix en Blendtec. Een relatief jong Europees bedrijf, actief sinds 2012, is het Duitse Bianco di puro. Recent heeft ook de Nederlandse fabrikant Wartmann een goede hogesnelheidsblender aan zijn assortiment hoogwaardige keukenapparatuur toegevoegd. Bij het bepalen van je keuze voor een hogesnelheidsblender kan de volgende checklist behulpzaam zijn.

1. Design, functies en mogelijkheden van de blender.

  • Een aantrekkelijk design werkt stimulerend in het gebruik.
  • Biedt de blender mogelijkheden voor het maken van:
    • fruit- groentesmoothies
    • ijs van bevroren fruit en of groente
    • ijsklontjes crushen
    • raw food (met temperatuurindicatie < 42 °C)
    • soep van verse ingrediënten (niet voorgekookt)
    • sauzen van verse ingrediënten
    • pesto’s van (on)kruiden, bladgroente en noten
    • plantaardige melk van noten en/of zaden
    • notenpasta’s
    • babyvoeding
    • meel (van kikkererwten, granen, noten, zaden)
    • beslag (voor pannenkoekjes, cakes, muffins etc.)

2. Gebruiksgemak.

  • Is de blender uitgerust met automatische programma’s, timers, verschillende snelheden, is er een temperatuurindicatie.

3. Bepalend voor de stabiliteit en levensduur van de blender zijn:

  • Type motor en vermogen: de kwaliteit en soort motor bepaalt de kracht en het vermogen van de output van de blender. Een hoge rotatiesnelheid is niet in alle gevallen een noodzaak en garantie voor een duurzaam en optimaal resultaat. Informeer dus goed vooraf: goedkoop is echt vaak duurkoop.
  • Kwaliteit en degelijkheid van de overige gebruikte materialen.

4. Vorm, materiaal en inhoud van de blenderkan, kwaliteit van de messen.

  • · Een doordachte vorm van de blenderkan zorgt voor optimale rotatie van de inhoud zodat het eindresultaat gelijkmatig is in consistentie en temperatuur. De kan dient zo gemaakt te zijn dat hij makkelijk schoon te maken is. Een vlakke bodem van de blenderkan garandeert bijvoorbeeld een optimale hygiëne. Een goede kwaliteit van de messen ondersteunt een optimaal eindresultaat.
  • Een blenderkan van een hogesnelheidsblender is bijna altijd gemaakt van kunststof. Door de hoge rotatiesnelheid die gegenereerd wordt is dit veiliger in gebruik dan glas. Een kunststof kan met het label ‘BPA-vrij’ is gemaakt zonder Bisfenol A (BPA) en veilig bevonden voor de bereiding van voeding.

5. Service en garantie

  • Kunnen extra accessoires en onderdelen bijbesteld worden?
  • Is er begeleiding bij het in gebruik nemen van de blender?
  • Hoe is de aftersales geregeld in geval van een technisch of operationeel probleem?
Wat is het verschil tussen een hogesnelheidsblender en een 'gewone' blender?

Een hogesnelheidsblender is een blender met een krachtige motor. De mogelijkheden, kracht en prestaties van een hogesnelheidsblender zijn superieur ten opzichte van een conventionele blender. De hogesnelheidsblender dankt zijn grootste populariteit aan de sublieme smoothies die je ermee kunt maken.

Als je ooit een test gedaan hebt met een groene smoothie van bladgroenten en fruit in zowel een gewone blender als in een hogesnelheidsblender dan zul je dit beamen. De hogesnelheidsblender maakt een gladde romige smoothie die volledig geblend is tot één smaak. Door de zeer korte blendertijd wordt de smaak romig en intens, er vindt geen smaakvervlakking plaats. Niet alleen de smaakbeleving, ook de werking van de ingrediënten is effectiever: door de kracht en de hoge rotatiesnelheid is de blender in staat om in korte tijd de celwanden van bijvoorbeeld bladgroenten open te snijden. Hiermee komen de bioactieve stoffen beschikbaar zodat de vitaminen, mineralen, het chlorofyl en andere nutriënten makkelijk opgenomen kunnen worden in je lichaam.

Voor GreenYourself is een van de belangrijkste eigenschappen van een hogesnelheidsblender dat je er vitale voeding mee kunt maken. Dit is enerzijds te danken aan de voedingsstoffen die via de hoge rotatiesnelheid van de blender beschikbaar komen (zoals boven uitgelegd) en anderzijds door het bereiden op lage temperatuur. Door eten traditioneel te koken, bakken of stomen gaat een deel van de voedingswaarde verloren omdat de bereiding op hogere temperatuur gebeurt. De hogesnelheidsblender werkt krachtig en snel en de temperatuur blijft in eerste instantie laag, ook als je een gezonde soep maakt. Met de blenders waar GreenYourself mee werkt maak je soep op of rond 42 °C, de meest optimale temperatuur voor de spijsvertering omdat de enzymen behouden blijven. Het is wel mogelijk om een warmere soep te maken. Stel daarvoor het soepprogramma twee keer achter elkaar in. De temperatuur wordt dan rond 80 °C en bevat op deze manier toch nog steeds meer vitaminen dan een traditioneel gekookte soep, die makkelijk boven 100 °C uitkomt.

Een andere eigenschap van de hogesnelheidsblender is de korte bereidingstijd. Het maken van bijvoorbeeld een warme soep duurt nog geen 4,5 minuut. De ingrediënten voor de soep gebruik je veelal rauw. Het kost dus nauwelijks tijd of moeite om dagelijks een gezonde soep te maken voor de lunch of als tussendoortje Als je alle mogelijkheden van de hogesnelheidsblender weet te benutten worden veel andere keukenhulpen overbodig.

Wat is vacuüm blenden?

De nieuwste ontwikkeling bij het hogesnelheidsblenden is vacuüm blenden. Hierbij wordt de zuurstof uit de blenderkan gehaald vóór het blenden waardoor de smaak van een smoothie nóg intenser en lekkerder wordt. Oxidatie wordt voorkomen en de antioxidanten in groente en fruit blijven langer behouden.

De allround vacuümpompjes van de blenders waar ik mee werk zijn heel praktisch. Je kunt er de blenderkan mee vacumeren en daarnaast is het pompje ook te gebruiken voor het vacumeren van drinkbekers en van herbruikbare BPA-vrije zakjes om eten en drinken beter te bewaren. Het maakt ook het organiseren en verwerken van verse groente en fruit praktischer: een schoongemaakt stuk groente of fruit, zoals een stuk verse pompoen, is in een gevacumeerd zakje uitstekend te bewaren in de koelkast of vriezer. Hiermee maak je weer makkelijk een smoothiebowl, hummus of beslag voor brownies!

Klik hier om te zien hoe je vacuüm kunt blenden: https://www.youtube.com/watch?v=OD2al7r-4fU.

Wat is het belangrijkste verschil tussen een blender en een slow-juicer?

Een blender maakt de ingrediënten die in de blenderkan gaan heel fijn zodat er bijvoorbeeld een smoothie, soep, saus, ijs of pesto ontstaat. Alle ingrediënten worden dus in zijn geheel gebruikt inclusief de vezels. Door de kracht en snelheid van een hogesnelheidsblender worden de celwanden van bladgroente open gesneden zodat de vitale stoffen vrij komen en door je lichaam kunnen worden opgenomen.

Een slow juicer werkt op een andere manier: het sap en het vruchtvlees worden van elkaar gescheiden. Het sap wordt aan de ene kant van de juicer opgevangen, de vezels aan de andere kant. Je krijgt dus een dun sap. De vezels zijn te gebruiken in andere gerechten, vaak worden ze weggegooid.

Waarom is het zo belangrijk om meer groenten en ook fruit te eten?

Groente en fruit is perfecte vitale voeding vanwege de volgende gezondheidsvoordelen:

  • bevat essentiële mineralen, vitaminen en aminozuren
  • reinigt het lichaam van afval- en gifstoffen
  • is basisch en stimuleert daarmee een gezonde zuur-baseverhouding in het lichaam
  • geeft energie: lichaamscellen vernieuwen zich makkelijker, de huid wordt stralender en zachter
  • versterkt je weerstand en immuunsysteem
  • bevordert een gezonde darmwerking door de rijkdom aan vezels
  • reguleert je gewicht
  • is een makkelijke manier om je groente- en fruitinname te verhogen
  • de groene bladgroenten bevatten chlorofyl

De bekende arts Richard de Leth (www.oersterk.nu) zegt er dit over:
In discussies over voeding draait het vaak om koolhydraten, superfoods of calorieën. Experts vliegen elkaar in de haren over details, maar het belangrijkste principe wordt vaak vergeten. Want welke voedingsstof is essentieel voor jouw gezondheid en verkleint de kans op hart- en vaatziekten, diabetes, kanker, overgewicht en nog veel meer? Of anders gezegd: welke voedingstof zorgt voor meer energie, een betere focus en meer kwaliteit van leven?

Waarom zijn vezels zo belangrijk?

Vezels zijn de belangrijkste brandstof voor de bacteriën in je darm (microbioom). In de darmen leven evenveel bacteriën als dat je cellen in je lichaam hebt. Simpel gezegd: als je goed voor die bacteriën zorgt, zorgen die bacteriën goed voor jou. Bewerkte onnatuurlijke voeding brengen het microbioom uit balans en dit vergroot de kans op het ontwikkelen van westerse welvaartsziekten.

Hoeveel vezels heb ik per dag nodig?

Vrouwen krijgen het advies om 30 gram vezels per dag in te nemen en voor mannen is het advies 40 gram per dag.
Zoals met de meeste goedbedoelde adviezen: bijna niemand doet het.
Volgens de buikbarometer van de Maag Lever Darm Stichting krijgen vrouwen slechts 19 gram en mannen slechts 23 gram vezels per dag binnen.
In Amerika is het trouwens nog veel slechter met de vezelinname gesteld. Slechts 5 procent van de bevolking redt de adviseerde 25 gram (vrouwen) of 38 gram (mannen) vezels.

Wat kunnen we van natuurvolkeren leren?

honey-nut-cheerios-300x300De oermens at veel meer groentes per dag in vergelijking met de moderne mens. De Hadza’s in Tanzania eten bijvoorbeeld nog steeds zo’n 100 tot 150 gram vezels per dag. Ter vergelijking: dat zijn ongeveer 50 kommen met (vezelarme) Cheerios.

Belangrijke les: zorg dat de natuur de belangrijkste leverancier van vezels is (groentes) en niet de mens (fabrieksrommel).

Maar ik eet liever dagelijks brood voor een goede stoelgang.
In groentes zitten per kilocalorie gemiddeld acht keer zoveel vezels als in brood. Je kunt dus prima zonder brood, maar niet zonder groentes. De oermens had ook geen brood nodig voor een goede gezondheid.

Maar ik ben toch geen konijn die de hele dag aan slablaadjes knabbelt?
De mens is een gewoontedier. We ontbijten iedere ochtend met een boterham met kaas of een bakje yoghurt met muesli en voor de lunch vullen we onze ‘broodtrommel’. Wel lekker, maar niet gezond. Granen in brood bevatten namelijk antinutriënten die bij veelvuldige inname tot irritatie van het darmslijmvlies kunnen leiden én tot overactiviteit van het immuunsysteem in het spijsverteringskanaal (laaggradige ontsteking).

Gebruik liever de 3-dagen regel: eet maximaal eens per 3 dagen brood en varieer op de andere 2 dagen met een ander ontbijt of lunch. Het liefst met wat groente, zowel een omelet met groente of een kop soep.

Wat moet ik onthouden?
Vezels zijn de belangrijkste vergeten voedingsstof die we te weinig binnenkrijgen. Wil je jouw gezondheid versterken? Onthoud dan deze drie woorden: eet meer vezels.

Stuur ons een bericht

Lees onze veelgestelde vragen graag eerst voor u ons een mail stuurt:

Maak de rekensom