Vitaal noten- pitten- en zadenpakket met hennepzaad

De nieuwe vitale noten- pitten- en zadenpakketten van Greenyourself bevatten een belangrijke selectie van biologische en onbewerkte noten, pitten en zaden. Voor een vitaal voedingspatroon is het belangrijk om  deze dagelijks op je menu te zetten. Eén van de ingrediënten in het pakket is hennepzaad. Hennepzaad is één van de rijkste plantaardige eiwitbronnen en verdient daarom een vaste plek in je voedingspatroon!

Hieronder leggen we uit wat hennepzaad is.

Hennepzaad is (zoals de naam al zegt) het zaad van de hennepplant, de Cannabis sative. Het hoort bij dezelfde familie als cannabis (marihuana). Hennepzaad bevat echter maar een zeer kleine hoeveelheid THC, de stof die zorgt voor de werking van marihuana als een drug. Hennepzaad is buitengewoon voedzaam en rijk aan gezonde vetten, eiwitten en verscheidene mineralen. De hennepplant kan bijna overal in de wereld groeien en is enorm veelzijdig. Je kunt er bijvoorbeeld vezels voor touw of kleding mee maken, maar ook hars of olie. Hennep heeft een lange tijd geen beste naam gehad omdat het makkelijk geassocieerd wordt met wiet. Maar gelukkig worden de gezonde en praktische eigenschappen van hennep in een steeds beter daglicht geplaatst!

Voedingsstoffen in hennepzaad

Zoals gezegd: hennepzaad is één van de rijkste plantaardige eiwitbronnen. Daarnaast is hennepzaad heel rijk aan vezels. Vezels zijn onder andere belangrijk voor een goede spijsvertering, gezonde darmen en ze zorgen ervoor dat je langer vol zit na de maaltijd. Hennepzaad is ook rijk aan gezonde vetten. Daarnaast bevat hennepzaad een aantal belangrijke mineralen als ijzer, kalium, mangaan, magnesium, fosfor en calcium. IJzer is nodig voor de vorming van rode en witte bloedcellen zodat er zuurstof door het lichaam vervoerd kan worden. Een ijzertekort kan lijden tot bloedarmoede, waardoor je je slap voelt en sneller moe wordt. Kalium is, samen met natrium en chloride, onder andere van groot belang voor een gezonde vochtbalans. Magnesium helpt bij de vorming van bot en spierweefsels maarspeelt ook een grote rol in de overdracht van zenuwprikkels naar de hersenen. Om het rijtje mineralen af te sluiten bevat hennepzaad calcium. Veel mensen weten wel dat calcium (samen met fosfor) belangrijk is voor gezonde botten, maar wist je dat het ook helpt om andere mineralen door je lichaam te vervoeren? Naast vezels, eiwitten, vetten en mineralen bevat hennepzaad nog een aantal belangrijke spoorelementen en vitaminen. Laten we beginnen met vitamine E. Vitamine E speelt een rol bij de celstofwisseling en heeft daarnaast een functie als antioxidant. Zink is van belang voor de opbouw van eiwitten en voor een gezond afweersysteem. Tenslotte bevat hennepzaad koper. Koper draagt bij aan een gezond afweersysteem en de vorming van bindweefsel. Daarnaast zorgt het ook voor de vorming van het pigment in je haar!

TIPS

Strooi een lepel hennepzaad over je smoothiebowl in de ochtend. Ook kun je wat hennepzaad laten ontkiemen en door je salade mengen. Hennepzaad smaakt een beetje nootachtig dus het past geweldig in praktisch alle salades. Bak je wel eens zelf brood of cake? Een paar lepels hennepzaad door je deeg is een hartstikke gezonde en lekkere toevoeging. Meer recepten die je kunt maken met het Vitaal noten- en zadenpakket met hennepzaad vind je ook in het Greenyourself kookboek. 

 

 

print

Geef een reactie