Richtlijnen goede voeding verbeteren glucose- en vetstofwisseling niet.

Omdat ik dagelijks mensen begeleid hun vitaliteit te verbeteren, viel mijn oog direct op dit artikel in de nieuwsbrief van het vakblad Orthofyto:

“In 2015 publiceerde de Gezondheidsraad de nieuwe Richtlijnen goede voeding. De voedingsadviezen zouden chronische ziekten, waaronder diabetes type 2, moeten verminderen onder andere door verlaging van de systolische bloeddruk, het LDL-cholesterol en het lichaamsgewicht.De richtlijn omvat onder andere het advies om meer plantaardige en minder dierlijke voeding te consumeren en stimuleert tevens de consumptie van volkorenproducten, peulvruchten en plantaardige oliën. Een Nederlandse onderzoeksgroep heeft bekeken of mensen met diabetes type 2 die gedurende twee jaar deze richtlijnen volgden een verbeterde glucosestofwisseling en cardio-metabool risicoprofiel hadden.Dit bleek niet het geval.”

Ik moest direct terugdenken aan het moment van de publicatie van de genoemde richtlijnen in 2015. Al jarenlang pleit ik voor het eten van meer, veel meer groente. Greenyourself! Bij de nieuwe aanbeveling van de Gezondheidsraad ging de groente consumptie omhoog van 150-200 gram naar 200 gram per dag. Nee, dat maakt verschil🤢🙈.

Is er dan wel een goed alternatief voorhanden om mensen met diabetes type 2 te helpen om van deze aandoening te genezen? Jazeker: naast het eten van serieus meer groente (400 gram per dag), een Intermittentent Leefstijl! Met een intermittent leefstijl beïnvloedt je de meeste vitale processen in het lichaam op een positieve manier. Dit leefstijlprogramma is wetenschappelijk onderbouwd. Tijdens de Intermittent Leefstijlweken die ik sinds dit jaar organiseer samen met Lijf & Visie, de Vitaliteitsfactory en Krim Vitaal op Texel hebben we het weer bevestigd gezien. Belangrijke gezondheidsindicatoren als bloeddruk, bloedglucosespiegel, cholesterolniveau en BMI komen weer op een gezond niveau. Gezondheidsproblemen door stress, overgewicht, depressiviteit en diabetes type 2 behoorden na de intermittent  leefstijlweek tot het verleden.

Ik zou dit nieuws het liefst van de daken willen schreeuwen maar dat is natuurlijk een beetje vreemd en daarnaast: hoeveel mensen bereik je daarmee? Het programma met uitleg van de Intermittent Leefstijlinterventies is daarom uitgewerkt in een workshop met als titel: Intermittent Leefstijl werkt! Deze workshop kan op diverse manieren gegeven worden, aan groepen medewerkers van organisaties of bedrijven. De Nationale Vitaliteitsweek van 19 – 23 september is bijvoorbeeld een mooi moment voor zo’n workshop. Online of off-line.

Meer weten? Bel of mail gerust. Wil je direct tot actie overgaan? Dat is natuurlijk het meest effectief. Kijk hier voor de mogelijkheden.

print

Geef een antwoord